השיטה

תפריט [responsive-menu menu=main_mobile_menu]

שיטת בן דור לרכישת שפה, לשיקום ולימוד קריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון.

שיטת בן דור מתאימה לכל ילד, אך כוחה רב במיוחד כשיטת הוראה מתקנת לילדים שדרכי הוראה הרגילות השאירו אותם מאחור: ילדים שמתקשים ביחס לחבריהם, ילדים בעלי לקות מאובחנת , או ילדים עם שילוב של קשיים ולקויות, במיוחד לקות קריאה, לקות כתיבה ולקות חשבון.

למידת השפה

רכישת שפה פורמלית  (קריאה, כתיבה  בעברית ובאנגלית, ומיומנות חשבונית) היא משימה מורכבת מאוד. רכישת שפה תלויה בדיוק ובאופן בו ישתלט הילד על שלבים הכרחיים. כל ילד חייב לעבור דרך תחנות מסויימות בתהליך הלמידה כדי לשלוט בשפה. חלק משלבים אלו נלמדים במפורש בשיטות ההוראה השונות, ושלבים אחרים אינם נלמדים במפורש.

ההנחה – הנכונה בדרך כלל – היא שאין אפשרות ואין צורך ללמד הכל.  הילדים, בדרך כלל, מצטיינים ביכולתם לקפוץ ביחד כמה וכמה שלבים בעזרת יכולת הלמידה העצמית שלהם. ילדים יכולים להשתמש במידע הנגיש ולהפעיל עליו תהליכי למידה עצמיים כמו הכללה, הסקת מסקנות והעברה, ובעיקר- הרבה ניסוי וטעיה, עד שהמטרה מושגת. (הדוגמא הבולטת ללמידה  עצמית כזו היא רכישת השפה המדוברת המורכבת כל כך, שרובה נלמדת מעצם החשיפה והקשר עם הסביבה).

אבל!!! כושר הלמידה הספונטנית, והיכולת לדלג על כמה שלבים במהירות אינו נתון לכל הילדים, וגם לאלו שניחנו בו, הוא אינו פעיל בכל התחומים.  המונח "לקויי למידה" מתאר בדיוק את התופעה של פרט שאינו מצליח ללמוד (או שהוא נזקק למאמצים יוצאי דופן כדי ללמוד, במיוחד קריאה, כתיבה וחשבון) – את מה שצפוי היה שמישהו בגילו ילמד בקלות יחסית.

ילדים רבים זקוקים להוראה מפורשת של שלבים קריטיים כדי שיוכלו להשלים בהצלחה את מהלך הלמידה. אם אינם זוכים להוראה כזו, הם תקועים!  הם אינם יכולים למצוא לבדם את הדרך להמשיך בתהליך הלמידה.

פעמים רבות אף אחד בסביבתם אינו יודע לאתר את מוקד הקושי ולעזור להם לעבור דרכו. הסביבה והילד ממשיכים להפעיל מאמצים בנסיון להתקדם, ואינם ערים לכך שאם לא יאותרו ולא יושלמו השלבים החסרים, הילד לא יוכל להתקדם!

זוהי הסיבה העיקרית לכך שילדים רבים כל כך, בכל רמות האינטליגנציה נתקעים. זוהי גם הסיבה שהם מתייאשים. המאמץ  הרב שהם משקיעם אינו נושא פרי והמוטיבציה שלהם נשחקת במהירות!

כמה מילים על רכישת השפה:

שפה היא מושג מורכב מאוד אך לצרכים מעשיים אצמצם את ההגדרה לרכיבים סכמטיים מסויימים הקשורים לתהליכי לימוד השפה.

בהגדרה פשוטה, השפה מורכבת מ:

1. סימנים : סימנים גרפיים לכתיבה ( כמו אותיות, ספרות, תווי  מוסיקה…).

סימנים קוליים (הגאים,מילים, נימות קול…).

סמלים חזותיים (תמונות ,איקונים…)

ועוד.

2 . כללי השימוש בסימנים – לכל מערכת של סימנים יש קבוצה של כללים המשמשים כדי לפענח את הוראת הפעולה המקודדת בסימן, כמו למשל: שם הסימן, סדר הסימנים, מספר  הסימנים ועוד…

3. תכנים – פיענוח הסימנים בעזרת כללי השימוש שלהם, מוביל את המשתמש אל מאגר עצום של תכנים אפשריים המקודדים בעזרת השפה.

השימוש בשפה ובתכני השפה אפשרי אך ורק כאשר מתקיימים:

א.ידיעת הסימנים של השפה – ז"א היכולת להבחין בין הסימנים לרקע, והיכולת להבחין בין הסימנים השונים על ידי מתן שם לכל סימן.

ב. הכרה ומיומנות בהפעלת כללי השימוש של הסימנים.

בעזרתם ניתן לארגן את הסימנים כך שיצרו צירופים עם משמעות.

כל אחד משני סעיפים אלו מושג דרך מספר שלבים הכרחיים. כפי שכתבתי מקודם – אין צורך ללמד כל ילד את כל השלבים. אולם יש הכרח שמי שמלמד יכיר את השלבים ההכרחיים, ובמקרה של קושי אצל ילד מסויים, ידע לאתר ולזהות אלו מהשלבים הושגו על ידי הילד ואלו הם השלבים החסרים.  בשיטה שפיתחתי מוגדר מסלול היררכי של שלבים ותחנות הכרחיים, ולכן מציאת נקודת הקושי והגדרתה היא תהליך פשוט ומהיר מאוד.

החלק הגופני של השפה:

הקריאה היא מעשה של הגוף כולו. ילד קורא מפגין פעילות מתואמת של:

1. המוח ומערכת העצבים שמפעילים ומתאמים את הגוף כולו.

2.  העיניים ומערכת הראיה שאוספות וממינות מידע.

3. מערכת הפקת הקול וחיתוך הדיבור .

4. הגוף כולו שחייב להיות בתנוחה מתאימה, ובמנוחה יחסית כדי  לאפשר קריאה.

ילד חייב להשיג דרגה יסודית של שליטה בארבע מערכות אלו כדי לקרוא. אם אחת (או יותר) מהמערכות הללו אינה פועלת כיאות, צפויים שיבושים בקריאה.

יתרה מזו: גם כאשר כל אחת מהמערכות פועלת כהלכה, יש חשיבות מרובה לתיאום (סינכרוניזציה וקואורדינציה) של פעולתן המשותפת. פעולה לא מתואמת של  המערכות הללו מביאה לרוב הבעיות הקשורות בקריאה.

ואם נאמר זאת בדרך הפוכה:  שיפור התיאום בין המערכות הנ"ל הוא הצעד הראשון והחשוב בדרך לפתרון הבעיות.

רכישת השפה בשיטת בן דור

העבודה בשיטת בן דור נפתחת באבחון דינמי עם שלוש מטרות:

א. איתור והגדרת בסיס הידע הפורמלי של הילד נכון לרגע הבדיקה.

ב. בחינה של תפקוד המערכות הגופניות המעורבות בקריאה, ומידת התיאום ביניהן.

ג. בדיקה של תגובת הלמידה של הילד לכלי הלימוד של שיטת בן דור ולצורות שונות של הוראה ותיווך.

תהליך האבחון הוא קצר ופשוט ובסופו מתבצעת הערכה של הקשיים, נקבעות מטרות הטיפול, ונבחרת דרך העבודה.

בעזרת סידרה מדורגת של תרגילים, הילד לומד להפעיל כל אחת מהמערכות הלקויות שלו בנפרד. לאחר שהתבהרה לו דרך הפעולה הנכונה הוא לומד להפעיל במשותף שילובים שונים של המערכות ולבסוף הוא מפעיל את כולן יחד במתואם.

עבודת התיאום הגופני מתרחשת במקביל להוראה המתקנת, והילד משלים כך גם את החוסרים שהיו לו במרכיבי השפה הפורמלים (ידיעת הסימנים והשליטה בכללי השימוש בסימנים).

לאחר שרכש את השליטה במרכיבי השפה, ובגופו שלו כמכשיר הפיענוח של השפה, הוא מתרגל את היכולות החדשות כדי לבסס את השליטה בהן, עד לשליטה מלאה.

מעורבות ההורים

מעורבות פעילה של ההורים חיונית להצלחה. תהליך העבודה נעשה בצוות: המטפל, הילד וההורה. אחד ההורים נוכח בכל השיעורים, לומד להכיר את מהות הקושי של הילד ואחראי לאמן את הילד בבית בתרגילים שהוצגו ונלמדו בשיעור (בד"כ 5 – 4  אימונים של כ- 20 דקות בשבוע). דרך עבודה זו, והאחריות המשותפת הן שמאפשרות את ההתקדמות הרצופה והמהירה של הילד.

שיטת בן דור היא שיטת הוראה מתקנת ללימוד קריאה, כתיבה וחשבון יעילה ומהירה מאוד. השיטה מתאימה לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו – הפרעות קשב וריכוז, (ADD ו ADHD), וכן PDD, NVLD, לקויות שפה, דיסלקסיה (לקות קריאה), דיסגרפיה (לקות כתיבה), דיסקלקוליה (לקות חשבון) ועוד.

הילד שמגיע לטיפול כשהוא שבע כשלונות וספקן – מגלה את היכולת הרדומות שלו, וחווה את טעם ההצלחה בכל שיעור.

ההצלחה היא הדלק איתו  בונה הילד  ומחזק את המוטיבציה הדרושה כדי להשלים את המשימה. ילד שחווה הצלחה הופך לצד פעיל ומעוניין בתהליך, וזהו תהליך שמתגבר והולך משיעור לשיעור עד שמושגות כל המטרות!

שלום בן דור

מורה להוראה מתקנת

    כתבו לנו


    דילוג לתוכן